Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Górze
Grafika: Marta Polechońska
Zakończenie szkoły klas IV odbędzie się 26 kwietnia.

Udział w wycieczce do Krakowa, niewątpliwie miasta królów, historycznego serca Polski, a także ostoi kultury i sztuki, był niesamowitym doświadczeniem dla wszystkich uczestników.

W trakcie pobytu zwiedziliśmy Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius, w którego skład wchodziła ekspozycja składająca się z zabytkowych wnętrz, takich jak Libraria (biblioteka), Stuba Communis (dawna jadalnia), skarbiec, pokoje profesorskie, a także Aula zawierająca cenny zbiór malarstwa.

Czas spędzony w Auschwitz-Birkenau – największym z niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych i ośrodków zagłady był dla nas czasem głębszych refleksji i konfrontacji swojego wyobrażenia o człowieku z pozostałościami Auschwitz. Zwiedziliśmy wystawę stałą oraz obiekty na terenie obozu macierzystego Auschwitz I, a także najważniejsze obiekty poobozowe w obozie Auschwitz II-Birkenau m.in. baraki więźniarskie, rampę wyładowczą, ruiny komór gazowych oraz krematoria. Dzięki profesjonalnemu przewodnikowi całość zwiedzania odbyła się w dużej powadze i pełnym szacunku do tego miejsca.

Z naszą niesamowitą przewodniczką przemierzyliśmy również Drogę Królewską, zaczynając od Wzgórza Wawelskiego, gdzie nie mogło zabraknąć ziejącego ogniem smoka wawelskiego, dziedzińca arkadowego, zamku królewskiego, a także Katedry na Wawelu, w tym Dzwona Zygmunta. Mieliśmy zaszczyt ujrzeć groby wielu królów polskich, jak i samego patrona naszej szkoły wieszcza Adama Mickiewicza. Kroczyliśmy również śladami mieszkańców dawnego Krakowa, gdzie w podziemiach Rynku, tuż za magiczną kurtyną kryła się historia średniowiecznego Krakowa i jego mieszkańców. Spacerując między Sukiennicami a kościołem Mariackim, można nie zdawać sobie sprawy, że pod ziemią, na głębokości kilku metrów, kryje się prawdziwy skarbiec wiedzy o przeszłości tego miasta. Podziemne muzeum powstało w 2005 roku, co poprzedziły badania archeologiczne, które przyniosły wiele nowych odkryć i zabytkowych eksponatów. Spacerując podziemnym szlakiem turystycznym czuliśmy atmosferę panującą niegdyś na średniowiecznym rynku. W tej podróży w czasie naszą wyobraźnię wspierały odsłonięte fundamenty chat z przełomu XII i XIII wieku, ceglane mury dawnych budowli, oryginalne, wydobyte podczas wykopalisk przedmioty czy rekonstrukcje rzemieślniczych warsztatów, a także nowoczesne multimedia.
W trakcie wycieczki przewidziany był również „czas wolny”, w trakcie którego odwiedziliśmy Dom strachów Lost Soul Alley, a także mogliśmy pospacerować pośród przepięknych i malowniczych uliczek Krakowa. Oczywiście towarzyszyły nam doświadczenia kulinarne, w których nie mogło zabraknąć regionalnych obwarzanków.
Wycieczka odbyła się dzięki naszej nauczycielce chemii – p. Małgorzacie Kauch.