Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Górze
Grafika: Marta Polechońska
Zakończenie szkoły klas IV odbędzie się 26 kwietnia.

 

Dni Otwarte w każdej szkole to nie tylko interesujący czas dla jej społeczności, ale przede wszystkim dla zaproszonych gości i gościń, czyli reprezentantów szkół podstawowych, którzy za chwilę mogą stać się integralną częścią nowej placówki. W ramach zobrazowania możliwości edukacyjnych i relacyjnych naszego liceum zaplanowaliśmy tego typu wydarzenie na dzień 22 kwietnia 2022 roku, przygotowując ciekawą ofertę w salach tematycznych.

Piątkowe spotkanie rozpoczęliśmy w auli oficjalnym powitaniem przybyłych przez Panią Dyrektor, Magdalenę Mielczarek oraz Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, Tymoteusza Matysiaka. Następnie przez kolejne godziny zaproponowaliśmy osobom uczestniczącym przejście przez profile osadzone wokół filarów wyrażających misję liceum zawartą w "Statucie szkoły". Wagę tej podróży podkreślali licealiści ubrani w mundury i odprowadzający poszczególne grupy do sal.


Zatem, jakie przystanki pojawiły się w ofercie i z jakimi osobami oraz doświadczeniami spotkali się uczniowie, uczennice z zaproszonych szkół podstawowych?


Profil humanistyczny i działaność Biblioteki Szkolnej zamknięte zostały w takiej oto misji szkoły: "Będziemy kształtować tożsamość szkoły w oparciu o kulturę i tradycję narodową, lokalną, zdobycze cywilizacji europejskiej oraz ponadczasowe wartości w poszanowaniu dla wyznania każdego ucznia i pracownika szkoły". Nic więc dziwnego, że osoby uczestniczące kroczyły po ścieżkach artystycznego wyrażania zaproponowanych przez Koło Teatralne "Adamus", Koło Filmowe WONDERLab., koło dziennikarskie, inicjatywy historyczne czy wszechstronną działalność biblioteki. Podwójny głos uczniowsko-nauczycielski nadał temu spotkaniu swobody, a multimedialna oprawa współczesnego charakteru. Bo któż powiedział, że humanistyka to kurz unoszący się nad woluminami? W naszej szkole stanowczo zaprzeczamy tej tendencji.


W podobnym duchu misji szkoły prowadzony był profil lingwistyczny, w ramach którego przedstawiono aktywności zachęcające do podjęcia nauki języków obcych. Uczniowie i uczennice poznali ofertę językową szkoły, na którą składają się cztery języki. Są to: angielski, niemiecki, francuski i rosyjski. Ósmoklasiści dowiedzieli się nie tylko o nauczanych w naszym liceum językach, ale poznali i różnorakie działania podejmowane przez uczniów i nauczycieli języków obcych. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż nasze liceum objęte jest patronatem Uniwersytetu Wrocławskiego. Były quizy, łamańce językowe i wiele pytań, na które starano się udzielić wyczerpujacych odpowiedzi.


Profil biologiczno-chemiczny zamknęliśmy w idei: "Będziemy promować zdrowy, proekologiczny styl życia wśród młodzieży –głównie w oparciu o jej własne doświadczenia i motywacje, łagodnie, ale systematycznie i zdecydowanie, popierając swoje nauki przykładem własnych postaw, oraz wskazując autorytety i osobowości godne naśladowania". W ramach drzwi otwartych Mikołaj Gęsiecki z klasy Ib przedstawił ciekawostki fauny i flory Malty, następnie w postaci filmu został przedstawiony charakter profilu biologiczno-chemicznego. Bardzo ciekawą atrakcją były doświadczenia chemiczne, między innymi Samozapłon, Lokomotywa, Duch w butelce czy Znikający atrament. Przedstawione zostały również ciekawe właściwości suchego lodu, a następnie jego zastosowanie. Doświadczenia przeprowadzili uczniowie klasy IIb: Ola Bielawska, Antoni Gąsiecki, Alicja Janik, Martyna Janowska, Tymoteusz Matysiak, Bartek Szczęśniak. Uczniów przygotowały pani Małgorzata Kauch i pani Irena Dziamarska.


Profile pożarniczy i policyjny wspaniale wpisują się w myśl, iż "Będziemy w pełni świadomi zagrożeń współczesnego świata i aktywnie będziemy im przeciwdziałać, wspierając młodzież znajdująca się u progu dorosłości, chroniąc ją przed zagrożeniami, przemocą, nałogami, kształtując jasne i czytelne, w pełni moralne postawy". Z tej przyczyny młodzież klasy pożarniczej i policyjnej wraz z prowadzącymi zajęcia przygotowała filmiki pokazujące charakter pracy strażaka i policjanta, przebieg zajęć praktycznych, pierwszą pomoc przedmedyczną oraz sprzęt używany podczas interwencji policji i straży pożarnej. Ponadto młodzież klasy o profilu biologiczni-chemicznym przeprowadziła wykład z kryminalistyki, nawiązując do wspólnych aspektów wykorzystania nauki w pracy strażaka i policjanta. Panel dopełniły pytania i praktyczne pokazy użycia sprzętu ratowniczego oraz policyjnego.


W trakcie kolejnych spotkań z uczniami klas ósmych przedstawiciele profilu geograficzno-turystycznego zaproponowali krótką prezentację dotyczącą mapy świata, refleksje z pracy na zajęciach geografii, a także omówili możliwości wykorzystania wiedzy geograficznej oraz atrakcyjność organizowanych w wycieczek szkolnych, chociażby do Szwecji czy na Maltę. Dodatkowo zaprezentowano ciekawe okazy skalne - różę pustyni i rudy miedzi. Uczestnicy spotkania mieli też możliwość rozwiązania kilku zadań z zakresu znajomości mapy świata. Nic więc dziwnego, że profil ten wpisuje się w misję szkoły, jaką jest fraza: "Będziemy przygotowywać młodzież (z efektywną ofiarną pomocą rodziców) do pełnego, świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej, lokalnej, narodowej i międzynarodowej".


Ta samy myśl towarzyszyła spotkaniom zaproponowanym przez profil matematyczno-informatyczny. Uczniowie z tych klas przygotowali dla swoich młodszych koleżanek i kolegów ze szkół podstawowych prezentację z typowych i nietypowych lekcji matematyki, fizyki i informatyki oraz na temat odnawialnych źródeł energii. Część uczniów przedstawiła ciekawsze doświadczenia fizyczne zmuszające do aktywności i logicznego myślenia. Nasz pasjonat astronomii Dawid Perzyński podzielił się swoją pasją i omówił budowę swojego teleskopu, za pomocą którego ogląda zjawiska astronomiczne. W pracowni informatycznej czekały również roboty posłuszne i gotowe do działania. Można było poznać tajniki programowania w języku c++ oraz aplikację PixBlocks.


Z satysfakcją spoglądamy na domykający się właśnie piątek, który stanowił okazję do wymiany myśli oraz możliwość zaprezentowania bogatej oferty edukacyjnej i relacyjnej naszego liceum, z którego - parafrazując odniesienie do Adama Mickiewicza - niejeden i niejedna z nas. I w tej radosnej dumie kroczymy dalej.

Galeria fot. Martyna Uba

Galeria fot. Łukasz Gołąbek

Galeria fot. Małgorzata Dudzińska