Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Górze
Grafika: Marta Polechońska
Zakończenie szkoły klas IV odbędzie się 26 kwietnia.

Dwa tygodnie temu pani Agata Figiel, nauczycielka języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym w Górze uzyskała tytuł naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa.


Aktualnie pani Agata jest drugim z zatrudnionych w LO nauczycieli z tytułem doktora, niespełna dwa lata temu tytuł naukowy doktora nauk humanistycznych uzyskała pani Ewelina Waląg, nauczycielka języka polskiego i etyki. Warto w tym miejscu zaprezentować ścieżkę zawodową i dorobek naukowy pani doktor Agaty Figiel i pani doktor Eweliny Waląg. Biografie obydwu pań splatają się w różnych okresach ich życia i działalności zawodowej, obydwie są absolwentkami Liceum Ogólnokształcącego w Górze.


Pani Agata Figiel w 1999 roku ukończyła studia dzienne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Zielonej Górze otrzymując dyplom licencjacki. Pani Agata Figiel od 1999 roku naucza języka angielskiego. Od 2000 roku jest zatrudniona w Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Górze. Jest absolwentką Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu – ukończyła Program Doktorancki w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie naukowej – językoznawstwo, w roku 2016. Studia drugiego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalizacji tłumaczenia specjalistyczne Pani Figiel ukończyła w roku 2012. Podczas trzeciego semestru programu doktoranckiego Pani Agata Figiel napisała swój pierwszy artykuł, który został opublikowany w międzynarodowym periodyku naukowym Styles of Communication (British Humour as the Art of Contemporary Homo Ridens: Based on an Exploration of the Comedy Series Fawlty Towers, Vol 7, No 1/ 2015; 39-58). Pani doktor Agata Figiel bierze czynny udział w konferencjach naukowych, kwerendach badawczych oraz wykładach gościnnych od 2016 roku. Pani doktor jest autorką następujących referatów naukowych podczas międzynarodowych konferencji: Languages in Contact (2016) – konferencja ta została w 2016 r. zorganizowana wspólnie przez Katedrę Lingwistyki Kontaktu o Antropologii Dyskursu Wyższej Szkoły Filologicznej, Komisję Nauk Filologicznych Odziału PAN we Wrocławiu, Instytut Językoznawstwa z Ohio State University, w Columbus, USA oraz przez Międzynarodowy Instytut Komunikologii z siedzibą w Waszyngtonie. Przedstawiony referat: Homosovieticus by Bareja. Languages in Contact (2018) „Nie ma takiego miasta – Londyn!” Gramatyka komunikacyjna polskiego klienta komunizmu na przykładzie wybranych dialogów polskiej komedii socrealizmu. 'The Frontiers of Manipulation: To Share and Meet vs. To Control and Dominate. A Reflection on the Importance of Rhetorics in a Multi Dialogic Society: 2019: The Ministry of Silly Walks: the Rhetoric of Political Colours of Humour. American Day 2019: American Humor: An Overview Beyond Language 2020: Don’t mention the communism! – the communicational grammar of Polish verbal humour in the years 1972 - 1980 as the art of Homo Sovieticus on the basis of chosen films’ scripts. Beyond Language 2021: The Ministry of Silly Walks – Political Colours of Humour. Pani Figiel bierze czynny udział w przygotowaniach i przebiegu konferencji Beyond Languge wspierając cały zespół od strony technicznej. Najważniejszym osiągnięciem naukowym Pani Agaty Barbary Figiel jest napisanie pracy doktorskiej „Gramatyka komunikacyjna polskiego humoru werbalnego w latach 1972–1980 jako sztuka homo sovieticus na przykładzie wybranych scenariuszy Stanisława Barei”. Przedmiotem badania pracy jest humor werbalny w Polsce lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dwudziestego wieku, gdzie został położony nacisk na szerszą perspektywę znaczenia badanego zjawiska, a mianowicie jego kulturowo-społeczny aspekt, jako wiedzy o otaczającym świecie (taki jak: perspektywa historyczna, uwarunkowania społeczne, czy konwencje i normy zachowań w określonej nacji), co jest szczególnie istotne podczas analizy humoru. Zaletą rozprawy jest wypracowanie własnej metody badania poprzez rozszerzenie wcześniejszej propozycji Piotra P. Chruszczewskiego, w której autorka dowodzi, iż poprzez implikację logiczną prawidłowo zestawionych ze sobą skryptów w dyskursie, możliwym staje się uznanie tekstu przez odbiorcę za humorystyczny – charakterystyczny dla omawianych zanurzeń sytuacyjnych, społecznych oraz kulturowych wybranego okresu Polski Ludowej. Podstawę badań stanowi analiza wybranych dialogów – z samodzielnie przepisanych na podstawie filmów – scenariuszy Stanisława Barei (lata 1972 – 1980), ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu, w którym powstawały, co – z kolei – pozwoliło na delimitację dyskursu humorologicznego, ukazującego zbiory różnorodnych zachowań werbalnych i
niewerbalnych, zależnych od sytuacji i instytucji, do których przynależą oraz w których występują, tworząc gramatykę komunikacyjną polskiego humoru werbalnego.
Pani Agata Figiel była pomysłodawczynią i inicjatorką nawiązania współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim, co zaowocowało zawarciem Umowy Patronackiej 29 października 2019 roku. W ramach Patronatu Naukowego, Uniwersytet Wrocławski zobowiązał się do prowadzenia dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Górze zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych przez pracowników naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu w siedzibie szkoły, a w laboratoriach i salach wykładowych Uniwersytetu – zajęć laboratoryjnych i wykładów. Pracownicy naukowo-dydaktyczni obejmują indywidualną opieką naukową uczniów liceum, którzy odnoszą sukcesy w olimpiadach przedmiotowych (tutoring naukowy). Szkoła ma również możliwość współorganizowania wraz z Uniwersytetem Wrocławskim konferencji, wykładów, konkursów, obozów naukowych i imprez o charakterze popularno-naukowym i umożliwienia pracownikom Uniwersytetu udziału w obozach naukowych, konferencjach i odczytach. Celem suplementarnym realizacji Patronatu jest promowanie kształcenia akademickiego podnoszącego tym samym kapitał społeczny miasta i gminy Góra oraz powiatu górowskiego.
W roku 2019, Agata Figiel zorganizowała wycieczki dla licealistów na Uniwersytet Wrocławski w celu wysłuchania następujących wykładów:
• Interdyscyplinarne Warsztaty Naukowe 2019 pod patronatem Uniwersytetu Wrocławskiego Campus Domasławice, 26-27 września 2019,
• cykl wykładów prof. Bogusława Bednarka (Instytut Filologii Polskiej UWr) z Retoryki: 8 października 2019, 15 października 2019, 22 października 2019, 5 listopada 2019, 12 listopada 2019, 19 listopada 2019,
• wykład "Człowiek - Świat - Język" prof. dra hab. Aleksandra Szwedka (professor emeritus, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu): 15 października 2019
• „DEMOKRACJA JEST SEXY!” Spotkanie z Panią red. Joanną Szczęsną: 22 października 2019
• wykład "Biblioteka Babel – tłumaczenie i jego światy" Profesora Tadeusza Sławka, em. prof. i rektor Uniwersytetu Śląskiego, polonista, anglista, muzyk i stały korespondent „Tygodnika Powszechnego”: 5 listopada 2019 r.
• wykład „Analogia myślenia, czyli o takcie inaczej” dra Rafała Szuberta (germanisty i filozofa języka, IFG Uniwersytet Wrocławski): 12 listopada 2019 r.
• wykład "(Non-)verbal Communication in Fine Arts AD: Crossing the Border, Bridging the Gap" dr Joannuy Esquibel, Dominica Esquibela (Wydawnictwo Æ Academic Publishing z San Diego): 10 grudnia 2019
• seria wykładów „Z Wrocławia na Księżyc - podróże kosmiczne kiedyś i dziś”: 7 lutego 2020
W ramach Patronatu Uniwersyteckiego, Pani Agata Figiel – w latach 2019 i 2020 – zorganizowała serię trzech kilkugodzinnych spotkań-wykładów kulturowo-lingwistycznych z prof. drem habilitowanym Piotrem P. Chruszczewskim, pt.: „Kultura. Język. Przekład.”, dbając o przebieg i organizację oraz aktywne uczestniczenie i przygotowanie młodzieży w murach liceum.
Pani Agata Figiel zadbała o młodzież podczas trudnego czasu nauczania zdalnego proponując wykłady pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowując pod względem technicznym i organizacyjnym także serię wykładów on-line:
• Japan on my mind, dr Justyna Pilarska (Zakład Edukacji Międzykulturowej i Badań nad Wsparciem Społecznym UWr) - cykl wykładów 4, 5, 11, 12, 20 maja 2020 r. (5h)
Pani Agata Figiel w roku 2020 zorganizowała również warsztaty psychologiczno-pedagogiczne dla rady Pedagogicznej, pt.: "Kompetencje emocjonalne podstawą zdrowia psychicznego" 28 i 29.05.2020 oraz 11.03.2022r.
W ramach prac Zespołu ds. Młodzieży Wybitnie Uzdolnionej Uniwersytetu Wrocławskiego 19 listopada 2019 r. uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Górze wzięli udział w warsztatach naukowych. Pierwszy wykład, zatytułowany “Czy zdrowa dieta może zapobiegać chorobom cywilizacyjnym?”, odbył się na Wydziale Biotechnologii, następny wykład odbył się w Instytucie Filologii Angielskiej – wygłosiła go pani Olga Zygarowska – absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, biegła sądowa, weteranka wojenna wojny w Iraku, a także autorka książek kryminalnych.
Praca nauczycielki została wielokrotnie doceniona przez Dyrektora Szkoły Nagrodą Dyrektora Szkoły oraz decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej otrzymała Brązowy Krzyż Zasługi.
Pani Ewelina Waląg ukończyła studia Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM na kierunku filologia polska, realizując specjalizację nauczycielską i dziennikarską. Pięć lat później obroniła pracę magisterską zatytułowaną Pragmalingwistyczne ujęcie „Sprawy dla reportera” Elżbiety Jaworowicz pod kierunkiem prof. Haliny Zgółkowej.
We wrześniu 2005 roku podjęła pracę w Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Górze jako nauczycielka języka polskiego, a później także etyki czy podstaw dziennikarstwa. Została również koordynatorką stworzonego przez siebie Szkolnego Koła Filmowego WONDERLab. W ciągu siedemnastoletniej pracy w szkole przeszła przez stopnie awansu do nauczycielki dyplomowanej, współpracowała z wieloma organizacjami pozarządowymi, stworzyła dwie autorskie strony internetowe, opracowała autorską innowację pedagogiczną Patrząc z ukosa, została ogólnopolską Liderką Szkoły Tolerancji w ramach współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, liderką Filmoteki Szkolnej z ramienia Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz ambasadorką Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. W 2013 roku otrzymała wyróżnienie w Nagrodzie im. Ireny Sendlerowej Za naprawianie świata, a w 2015 roku nagrodę w kategorii Edukacja młodego widza za szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu i promocji kina polskiego na 40. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.
Pracę zawodową łączyła z ciągłym dokształcaniem, czego efektem jest ukończenie: kursu kwalifikacyjnego przygotowującego do pracy edukatorskiej (2005), studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego na UAM w Poznaniu (2006), Europejskiego Językowego Certyfikatu telc z języka rosyjskiego na poziomie B2 (2011), studiów podyplomowych w zakresie etyki dla nauczycieli na UAM w Poznaniu (2011), studiów podyplomowych w zakresie gender na UAM w Poznaniu (2012), studiów podyplomowych stART! dla nauczycieli- liderów w Warszawskiej Szkole Filmowej (2012), kursu kwalifikacyjnego Mój drugi zawód nadającego kwalifikacje tłumacza języka migowego,
kwalifikacje trenera osób dorosłych oraz kwalifikacje do samodzielnego prowadzenia kursów języka migowego na poziomie I, II i III (2012/2013) i certyfikacji na trenerkę WenDo – metody samoobrony i asertywności dla dziewcząt, kobiet i osób socjalizowanych do roli kobiety. W 2019 roku podjęła studia na kierunku Filologia Polskiego Języka Migowego na Uniwersytecie Warszawskim, jednak zmuszona była z nich zrezygnować z powodów zewnętrznych.
W ramach budowania dorobku i ścieżki rozwoju brała udział w wyjazdach studyjnych, m.in. do Nowego Yorku (Uniwersytet Columbia), Norwegii (Falstad, Trondheim), St. Louis (Maryville University), Brukseli (Przedstawicielstwo Unii Europejskiej) czy Izraela (Yad Vashem). Podejmowała też współpracę z różnymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi, jak chociażby MHŻP POLIN, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Geremka, KPH, Fundacja Klamra, PISF, FINA, środowiska uniwersyteckie. Współtworzyła publikacje i broszury edukacyjne dedykowane edukator_k_om, rodzicom, nauczyciel_k_om, np. „Szkoła bez homofonii. Podręcznik trenerski” (Stowarzyszenie Lambda-Warszawa), „Lekcje równości. Jak prowadzić działania antydyskryminacyjne w szkołach” (KPH) czy "Próbki, wykroje, wzorniki. Dobre praktyki Szkoły Tolerancji" (CEO).
W latach 2013-2019 była słuchaczką Studium Doktoranckiego na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, gdzie związała się z Zakładem Literatury XX Wieku, Teorii Literatury i Sztuki Przekładu. Prace analityczno-interpretacyjne wykonywała pod kierunkiem prof. Ewy Kraskowskiej, a w ostatnim roku prof. Grażyny Gajewskiej. Uczestniczyła w wielu konferencjach ogólnopolskich i międzynarodowych, wygłaszała referaty, prowadziła warsztaty, współorganizowała wydarzenia. Jest autorką publikacji wydanych m.in. w recenzowanych czasopismach. Naukowo zajmuje się kwestiami disability studies i deaf studies, ale interesuje się także posthumanizmem, kwestiami genderowymi i animal studies. Wykładowczyni na Uniwersytecie Otwartym UAM oraz Uniwersytecie Dzieci. Stypendystka stypendium ufundowanego przez Santander Universidades.
Lista jej naukowych publikacji jest niezwykle bogata, wymieńmy więc tylko najważniejsz ez nich:
1. E. Waląg, Literackie reprezentacje głuchoty, Poznań 2019, online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/24956/1/ewalag_pracaDoktorska201 9.pdf.
2. Marzec L., Waląg E., 1001 mostów, które warto przebyć, by rozmawiać o literaturze, [w:] „Czas kultury” 1, 2017 (192), s. 143-149.
3. Witczak K., Waląg E., Kwiaty Narcyza rosły na długo przed nim – jeszcze raz o podmiotowości w micie Narcyza.
4. Słyszący myśli g/Głuchego – (nie)obrazy kultury Głuchych, [w:] Oblicza obcości w kulturze, red. K. Witczak, M. Jedlińskiego, Bydgoszcz 2016, s. 84-94.
5. Nie taki motyl straszny, jak go malują - kulturowy obraz g/Głuchego, [w:] "Studia de Cultura" VIII (1) 2016, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis (198), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016, s. 78-93.
6. Kossak, Tokarczuk, Colette. W poszukiwaniu ciała i języka zwierząt, [w:] Zwierzę Język-Emocje. Dyskursy i narracje, red. M. Kubisz, J. Tymieniecka-Suchanek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2017, s.
7. Nieheteronormatywna narracja o Shoah w "Aimee i Jaguar" Eriki Fischer, [w:] Rocznik Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Południowo-Zachodniego im. Neofita Rilskiego w Błagojewgradzie, tom 13, 2015, s. 283-295.
8. Przełamując herostratejską konwencję - (nie)obecność g/Głuchych w edukacji, [w:] Społeczno-edukacyjne wymiary wykluczenia i dyskryminacji, red. E. Sapia-Drewniak, M. Pogorzelska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015, s. 105-115.
9. Nieodłączna towarzyszka cisza – autorka w kulturze Głuchych, [w:] Literatura. Kanon. Gender – trudne pytania, ciekawe odpowiedzi, red. E. Graczyk, M. Bulińska, E. Kamola, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
10. "Głusi. Emancypacje" - droga do własnego miasta, [w:] „Czas Kultury” 2/2014 (179)/ rok XXX, s. 161-169.
11. Polski Język Migowy językiem obcym?, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), red. K. Burska, B. Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 201-209.
12. Genesis z naturykultury. Filtrowanie światów, [w:] Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. Od humanizmu do posthumanizmu, tom. 2, red. J. Tymieniecka-Suchanek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 388-398.Następnie została studentką na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM na kierunku filologia polska, realizując specjalizacje nauczycielską i dziennikarską. Pięć lat później obroniła pracę magisterską zatytułowaną Pragmalingwistyczne ujęcie „Sprawy dla reportera” Elżbiety Jaworowicz pod kierunkiem prof. Haliny Zgółkowej.