Uncategorised
- Szczegóły
- logora
Koordynatorka: Ewelina Waląg. Realizacja: 2014/2015.
Projekt „Szkoła równego traktowania” został zaproponowany 60 szkołom z 230 zgłoszonych. Nauczycielki i nauczyciele zakwalifikowani do programu wzięli udział w dwóch 3-dniowych (20-godzinnych) zjazdach szkoleniowych, gdzie wspólnie z trenerami zaplanowali, a następnie zrealizowali inicjatywę lokalną nawiązującą do tematyki projektu. Efektem działań był udział w konferencji podsumowującej w Sejmie RP w Warszawie, możliwość uczestniczenia w forum wymiany doświadczeń i dobrych praktyk oraz zebranie pakietów materiałów edukacyjnych. Dodatkowo, nauczycielki i nauczyciele oraz uczennice i uczniowie mogli wziąć udział w Letniej Akademii Antydyskryminacyjnej organizowanej w wakacje.
Nauczyciele_ki otrzymali ponadto certyfikaty ukończenia kursu szkoleniowego, a placówka, której kadra pedagogiczna reprezentowała szkołę w projekcie, otrzymała odznakę „Szkoły równego traktowania”, wręczoną uroczyście w Sejmie RP.
W ramach projektu została zrealizowana konferencja dla nauczycieli_ek, dyrektorów/dyrektorek, pedagogów/pedagożek z powiatu i gminy Góra nt. „Przykłady historyczne we współczesnej edukacji antydyskryminacyjnej”; szkolenie dla Rady Pedagogicznej nt. „Geje i lesbijki częścią szkolnej społeczności”; wystawa „Berlin – Yogyakarta” oraz pokaz filmów.
- Szczegóły
- logora
Koordynatorka: Ewelina Waląg. Realizacja: 2014/2015.
Projekt „Równa szkoła” zakładał działania zmierzające do promowania edukacji antydyskryminacyjnej w szkołach. Objął on:
1. Przeprowadzenie 4 wywiadów z osobami należącymi do społeczności szkolnej – z dyrekcją, osobą z grona pedagogicznego, uczniem, uczennicą.
2. Zapoznanie się z materiałami dokumentującymi prowadzone przez szkołę działania antydyskryminacyjne.
3. Przedstawienie dyrekcji (oraz ewentualnie gronu pedagogicznemu lub/i społeczności szkolnej) diagnozy/raportu przedstawiającego zakres obecności w szkole rozwiązań i praktyk wspierających równe traktowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji.
4. Przeprowadzenie krótkiego szkolenia dla Rady Pedagogicznej nt. wymogu prowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej zapisanego w Systemie Ewaluacji Oświaty (SEO) oraz standardów edukacji antydyskryminacyjnej.
W dalszej kolejności zostały opracowane dostosowane do indywidualnych potrzeb szkoły rozwiązania i polityki zapewniające poszerzanie zakresu obecności równego traktowania. Zrealizowane zostało także jedno wydarzenie związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji – Dzień Afryki. Przedsięwzięcie dotyczyło postkolonialnego postrzeganie Afryki subsaharyjskiej, synkretyczność i płynność rzeczywistości kulturowej oraz obalanie stereotypów zjawisk "kosmopolitycznych". Odbyły się warsztaty dla przedstawicieli_ek wszystkich poziomów klas, spotkanie dla całej społeczności szkolnej oraz warsztaty dla klasy humanistycznej i wystawa prac o Madagaskarze.
- Szczegóły
- logora
Koordynator: Tomasz Woźniczka. Realizacja: 2016/2017, 2017/2018, 2020/2021
Dolnośląska Akademia Samorządności jest odpowiedzią Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego na dostrzeżenie ważkości zwiększenia zaangażowania młodych ludzi w działania na temat samorządu terytorialnego.
Projekt, ma charakter konkursu i jest realizowany jest przy współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego z Fundacją „Merkury” z Wrocławia.
W konkursie mogą wziąć udział grupy inicjatywne liczące od 3 do 5 osób w wieku 13-30 lat zamieszkałych na obszarze województwa dolnośląskiego. Osoby niepełnoletnie muszą mieć wyrażoną zgodę na piśmie przez rodziców lub opiekunów prawnych.
Grupa inicjatywna, to nieformalna grupa osób działających wspólnie lub chcących podjąć wspólne działania. Mogą być to osoby np. zaangażowane w działalność samorządu szkolnego lub uczelnianego, radni Młodzieżowej Rady Gminy lub Miasta, organizacji pozarządowej, klubu sportowego, Ochotniczej Straży Pożarnej lub będące wolontariuszami, albo niezaangażowane dotychczas w działalność społeczną, które mają pomysł zrealizowania wspólnie jakiejś inicjatywy na temat samorządu terytorialnego.
W grudniu 2016 roku, w ramach Dolnośląskiej Akademii Samorządu, uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących zrealizowali dwa projekty: „Młodzieżowa Rada Miasta Góra” i „Budżet Obywatelski”.
W roku szkolnym 2017/18, zespół uczennic liceum zrealizował kolejny projekt młodzieżowy pod hasłem „Już za rok wybory! Akcja propagująca uczestnictwo w wyborach samorządowych w 2018 roku.”
Aktualnie 3 osobowa grupa inicjatywna uczniów LO realizuje w ramach Dolnośląskiej Akademii Samorządu projekt „Zielona Od-Nowa”.
- Szczegóły
- logora
Program powstał dzięki wsparciu finansowemu Szwajcarii w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wyjątkowość tego programu polega na nowoczesnym podejściu do profilaktyki uzależnień. W programie nie skupiono się na negatywnych skutkach zdrowotnych używania substancji psychoaktywnych ale na wartościach uznawanych przez młodych ludzi za ważne, takich jak miłość, rodzina, bezpieczeństwo, i o tym jak nadużywanie tych substancji może negatywnie wpływać na te wartości. W programie nie chodzi o zwykłe zapobieganie używania substancji psychoaktywnych, ale ujęte w kontekście macierzyństwa i ojcostwa, gdyż w tym kontekście zachowania te mogą być bardzo szkodliwe (FAS, poronienia itp.).
Tytuł programu nawiązuje do słowa łacińskiego ars, czyli sztuka. Zakłada on, że budowanie, rozwój i trwanie relacji miłości jest swoistą sztuką, która wymaga działania, umiejętności i dojrzałości. O miłość trzeba dbać, a to wymaga „sztuki” – wypracowania pewnych umiejętności. W tym przede wszystkim dojrzałego i bezpiecznego stylu życia.
Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie.
Program ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. Jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość, a mniej do dotychczas stosowanych motywów w rodzaju zdrowia jako takiego lub wolności jako takiej. Zdrowie i wolność są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości oraz zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi kolejnego pokolenia.
Podczas zajęć zastanawiamy się:
1. W jakim stopniu używanie substancji psychoaktywnych powoduje zewnętrzny kryzys miłości – skraca życie i zabiera zdrowie.
2. W jaki sposób używanie substancji psychoaktywnych zakłóca rozwój miłości między ludźmi.
3. Analizujemy, w jaki sposób używanie substancji psychoaktywnych zakłóca proces generacji, jak szkodzi potomstwu.
Dbanie o życie i zdrowie jest dbaniem o miłość w wielu jej wymiarach.
- Szczegóły
- logora
Koordynator: Aneta Zmuda. Realizacja: 2016/2017
Celem Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
- Szczegóły
- logora
Koordynatorzy: Małgorzata Dudzińska, Wojciech Janicki, Mariusz Dziweic
podejmowania dodatkowej aktywności fizycznej, realizowanej w formie zajęć sportowych i rekreacyjnych pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w danej szkole. Systematyczne pozalekcyjne zajęcia sportowe dla młodzieży naszej szkoły, będą prowadzone w różnorodnych i atrakcyjnych formach przez nauczycieli wychowania fizycznego Małgorzatę Dudzińską, Mariusza Dziewica i Wojciecha Janickiego. Odbywać się będą na obiektach sportowych dostępnych na co dzień dla naszych uczniów, czyli sali gimnastycznej liceum, hali „Arkadia", kompleksu sportowego Orlik znajdującego się na stadionie klubu Pogoń Góra, oraz boiska do siatkówki plażowej znajdującego się na terenie liceum. Planowane są regularne treningi piłki siatkowej, halowej piłki nożnej, siatkówki plażowej, tenisa stołowego oraz piłki nożnej na orliku, w których udział mogą brać wszyscy uczniowie naszej szkoły. W ramach zajęć chcemy zorganizować mecze kontrolne piłki siatkowej oraz piłki nożnej z Zespołem Szkół z Góry, a także szkolne i powiatowe turnieje tenisa stołowego i siatkówki plażowej chłopców i dziewcząt.
- Szczegóły
- logora
Koordynator: Grzegorz Goździewicz
Projekt „Informatyczne Zielone Garnizony” – pilotażowy projekt realizowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
Projekt ma na celu wprowadzenie do szkół nowatorskich rozwiązań w zakresie nauczania informatyki z uwzględnieniem obrony cybernetycznej (dziedzina obronności kraju) w obszarze programowo-metodycznym i organizacyjnym. Szkoła otrzymała w grudniu 2017 r. kwotę 100.000 zł z Ministerstwa Obrony Narodowej na wyposażenie pracowni informatycznej wysokiej klasy.
Projekt „Informatyczne Zielone Garnizony”
- Szczegóły
- logora
Koordynator: Mariusz Dziewic
Aktywność fizyczna w dzieciństwie i młodości jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego człowieka oraz dla zapobiegania zaburzeniom rozwoju i zdrowia, zwłaszcza otyłości i zaburzeniom układu ruchu. Odpowiedni poziom aktywności fizycznej w pierwszych dekadach życia zwiększa szansę na kontynuowanie jej w okresie dorosłości. Sprzyja to wydłużeniu okresu życia w zdrowiu, opóźnieniu procesów starzenia oraz zmniejszeniu ryzyka przedwczesnego rozwoju chorób przewlekłych i niepełnosprawności. Wyniki badań aktywności fizycznej dzieci i młodzieży realizowane przez Instytut Matki i Dziecka na reprezentatywnej grupie uczniów wykazują, że większość dzieci i młodzieży nie spełnia zaleceń WHO dot. minimalnego poziomu aktywności fizycznej.