Uncategorised
- Szczegóły
- logora
rok szkolny 2014/2015
– działanie obejmujące przejście przez wszystkie fazy powstawania filmu: od pomysłu, poprzez pisanie scenariusza, realizację nagrań, montaż aż do promocji (współpraca - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego) – Oliwia Morawiecka, Estera Orłowska, Martyna Mikuś.
- Szczegóły
- logora
Opowieść o Żydach polskich
rok szkolny 2014/2015
roczne działania, których celem jest przede wszystkim zdobycie i poszerzenie wiedzy dotyczącej historii żydowskiej oraz polskiej, m.in. udział w ogólnopolskiej „Lekcji na żywo”, kursie internetowym dla uczniów i uczennic, akcji „Żonkil” (współpraca – Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN).
- Szczegóły
- logora
Program Szkoła Tolerancji zainicjowany został w 2014 r. przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W każdej edycji działania skupiają się wokół wybranej przewodniej kategorii czy też idei związanych z poszanowaniem różnorodności, solidarnością oraz równością.
Projekt oferuje nauczyciel_k_om dostęp do rozbudowanej bazy materiałów oraz kontakt z ekspertami zajmującymi się edukacją antydyskryminacyjną, włączającą, równościową i międzykulturową. Dzięki temu pedagodzy mają możliwość wprowadzenia do swojej pracy z młodzieżą tematów związanych z wielokulturowością, walką z uprzedzeniami i stereotypami narodowościowymi, etnicznymi i religijnymi oraz działań integracyjnych.
W programie Szkoła Tolerancji celem jest pobudzenie młodzieży do refleksji nad tym, czym jest patriotyzm, wspólnota, solidarność, zachęcenie i dostarczenie narzędzi do krytycznego myślenia, dostrzegania niepokojących zjawisk, które miały i mają miejsce w naszym kraju oraz do budowania solidarnego społeczeństwa, w którym szanujemy siebie nawzajem pomimo różnic.
Mentorami oraz autorami materiałów merytorycznych są praktycy – nauczyciele i nauczycielki nagrodzone bądź wyróżnione Nagrodą im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. To nasi liderzy i liderki, którzy wychowują i uczą w duchu tolerancji i poszanowania dla innych, swoją pracą inspirują do działania i odgrywają ważną rolę w swojej szkole i środowisku lokalnym.
Liderka Szkoły Tolerancji: dr Ewelina Waląg
Wieloletnie działania w ramach projektu opisane są na autorskiej stronie:
https://balladynafilm.wixsite.com/szkola-tolerancji
Koordynatorka: Ewelina Waląg, liderka Szkoły Tolerancji. Realizacja: od 2013.
Współpraca z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz działalność w zakresie edukacji antydyskryminacyjnej umożliwiły znalezienie się w gronie liderów i liderek, których rolą jest wypracowanie koncepcji pracy w Szkole Tolerancji, stworzenie rekomendacji dla nauczycieli i nauczycielek oraz zorganizowanie lokalnej sieci nauczycieli i nauczycielek - trenerów antydyskryminacyjnych. Wspólne działania przyniosły już wiele efektów, np. wydanie publikacji "Próbki, wykroje, wzorniki. Dobre praktyki Szkoły Tolerancji" czy e-coaching w ramach kursów internetowych dla osób z całej Polski.
Zaproszenie dla p. Eweliny Walą na wyjazd do USA
- Szczegóły
- logora
Koordynatorka: EwelinaWaląg. Realizacja: 2014/2015, 2015/2016.
W ramach programu uczniowie i uczennice poznali język mediów, wyszukiwali i analizowali przekazy w internecie, prasie, radiu, telewizji. Uczyli się krytycznego i świadomego odbioru treści, poznali strategie nadawców, uczyli się „filtrować” informacje i obrazy, które do nich docierają. Próbowali odpowiedzialnie uczestniczyć w komunikacji na portalach społecznościowych oraz tworzyć własne materiały, teksty, filmy, animacje, zdjęcia, nagrania dźwiękowe, dotyczące życia szkolnego, społeczności lokalnej lub zjawisk globalnych.
Celem działań podejmowanych przez CEO i Fundację Evens w obszarze edukacji medialnej było, m.in. podnoszenie świadomości szans i zagrożeń, jakie niosą ze sobą media, kształcenie umiejętności wyszukiwania i weryfikacji informacji, uczynienie z mediów narzędzia umożliwiającego zdobywanie wiedzy, kształtowanie własnego światopoglądu, wyrażania opinii i rozwijania zainteresowań, a także podejmowanie twórczych i obywatelskich działań przez młodych ludzi oraz zachęcenie uczniów do twórczości własnej z wykorzystaniem mediów.
- Szczegóły
- logora
Koordynatorka: Ewelina Waląg. Realizacja: 2014/2015.
Projekt „Szkoła równego traktowania” został zaproponowany 60 szkołom z 230 zgłoszonych. Nauczycielki i nauczyciele zakwalifikowani do programu wzięli udział w dwóch 3-dniowych (20-godzinnych) zjazdach szkoleniowych, gdzie wspólnie z trenerami zaplanowali, a następnie zrealizowali inicjatywę lokalną nawiązującą do tematyki projektu. Efektem działań był udział w konferencji podsumowującej w Sejmie RP w Warszawie, możliwość uczestniczenia w forum wymiany doświadczeń i dobrych praktyk oraz zebranie pakietów materiałów edukacyjnych. Dodatkowo, nauczycielki i nauczyciele oraz uczennice i uczniowie mogli wziąć udział w Letniej Akademii Antydyskryminacyjnej organizowanej w wakacje.
Nauczyciele_ki otrzymali ponadto certyfikaty ukończenia kursu szkoleniowego, a placówka, której kadra pedagogiczna reprezentowała szkołę w projekcie, otrzymała odznakę „Szkoły równego traktowania”, wręczoną uroczyście w Sejmie RP.
W ramach projektu została zrealizowana konferencja dla nauczycieli_ek, dyrektorów/dyrektorek, pedagogów/pedagożek z powiatu i gminy Góra nt. „Przykłady historyczne we współczesnej edukacji antydyskryminacyjnej”; szkolenie dla Rady Pedagogicznej nt. „Geje i lesbijki częścią szkolnej społeczności”; wystawa „Berlin – Yogyakarta” oraz pokaz filmów.
- Szczegóły
- logora
Koordynatorka: Ewelina Waląg. Realizacja: 2014/2015.
Projekt „Równa szkoła” zakładał działania zmierzające do promowania edukacji antydyskryminacyjnej w szkołach. Objął on:
1. Przeprowadzenie 4 wywiadów z osobami należącymi do społeczności szkolnej – z dyrekcją, osobą z grona pedagogicznego, uczniem, uczennicą.
2. Zapoznanie się z materiałami dokumentującymi prowadzone przez szkołę działania antydyskryminacyjne.
3. Przedstawienie dyrekcji (oraz ewentualnie gronu pedagogicznemu lub/i społeczności szkolnej) diagnozy/raportu przedstawiającego zakres obecności w szkole rozwiązań i praktyk wspierających równe traktowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji.
4. Przeprowadzenie krótkiego szkolenia dla Rady Pedagogicznej nt. wymogu prowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej zapisanego w Systemie Ewaluacji Oświaty (SEO) oraz standardów edukacji antydyskryminacyjnej.
W dalszej kolejności zostały opracowane dostosowane do indywidualnych potrzeb szkoły rozwiązania i polityki zapewniające poszerzanie zakresu obecności równego traktowania. Zrealizowane zostało także jedno wydarzenie związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji – Dzień Afryki. Przedsięwzięcie dotyczyło postkolonialnego postrzeganie Afryki subsaharyjskiej, synkretyczność i płynność rzeczywistości kulturowej oraz obalanie stereotypów zjawisk "kosmopolitycznych". Odbyły się warsztaty dla przedstawicieli_ek wszystkich poziomów klas, spotkanie dla całej społeczności szkolnej oraz warsztaty dla klasy humanistycznej i wystawa prac o Madagaskarze.
- Szczegóły
- logora
Koordynator: Tomasz Woźniczka. Realizacja: 2016/2017, 2017/2018, 2020/2021
Dolnośląska Akademia Samorządności jest odpowiedzią Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego na dostrzeżenie ważkości zwiększenia zaangażowania młodych ludzi w działania na temat samorządu terytorialnego.
Projekt, ma charakter konkursu i jest realizowany jest przy współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego z Fundacją „Merkury” z Wrocławia.
W konkursie mogą wziąć udział grupy inicjatywne liczące od 3 do 5 osób w wieku 13-30 lat zamieszkałych na obszarze województwa dolnośląskiego. Osoby niepełnoletnie muszą mieć wyrażoną zgodę na piśmie przez rodziców lub opiekunów prawnych.
Grupa inicjatywna, to nieformalna grupa osób działających wspólnie lub chcących podjąć wspólne działania. Mogą być to osoby np. zaangażowane w działalność samorządu szkolnego lub uczelnianego, radni Młodzieżowej Rady Gminy lub Miasta, organizacji pozarządowej, klubu sportowego, Ochotniczej Straży Pożarnej lub będące wolontariuszami, albo niezaangażowane dotychczas w działalność społeczną, które mają pomysł zrealizowania wspólnie jakiejś inicjatywy na temat samorządu terytorialnego.
W grudniu 2016 roku, w ramach Dolnośląskiej Akademii Samorządu, uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących zrealizowali dwa projekty: „Młodzieżowa Rada Miasta Góra” i „Budżet Obywatelski”.
W roku szkolnym 2017/18, zespół uczennic liceum zrealizował kolejny projekt młodzieżowy pod hasłem „Już za rok wybory! Akcja propagująca uczestnictwo w wyborach samorządowych w 2018 roku.”
Aktualnie 3 osobowa grupa inicjatywna uczniów LO realizuje w ramach Dolnośląskiej Akademii Samorządu projekt „Zielona Od-Nowa”.
- Szczegóły
- logora
Program powstał dzięki wsparciu finansowemu Szwajcarii w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wyjątkowość tego programu polega na nowoczesnym podejściu do profilaktyki uzależnień. W programie nie skupiono się na negatywnych skutkach zdrowotnych używania substancji psychoaktywnych ale na wartościach uznawanych przez młodych ludzi za ważne, takich jak miłość, rodzina, bezpieczeństwo, i o tym jak nadużywanie tych substancji może negatywnie wpływać na te wartości. W programie nie chodzi o zwykłe zapobieganie używania substancji psychoaktywnych, ale ujęte w kontekście macierzyństwa i ojcostwa, gdyż w tym kontekście zachowania te mogą być bardzo szkodliwe (FAS, poronienia itp.).
Tytuł programu nawiązuje do słowa łacińskiego ars, czyli sztuka. Zakłada on, że budowanie, rozwój i trwanie relacji miłości jest swoistą sztuką, która wymaga działania, umiejętności i dojrzałości. O miłość trzeba dbać, a to wymaga „sztuki” – wypracowania pewnych umiejętności. W tym przede wszystkim dojrzałego i bezpiecznego stylu życia.
Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie.
Program ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. Jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość, a mniej do dotychczas stosowanych motywów w rodzaju zdrowia jako takiego lub wolności jako takiej. Zdrowie i wolność są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości oraz zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi kolejnego pokolenia.
Podczas zajęć zastanawiamy się:
1. W jakim stopniu używanie substancji psychoaktywnych powoduje zewnętrzny kryzys miłości – skraca życie i zabiera zdrowie.
2. W jaki sposób używanie substancji psychoaktywnych zakłóca rozwój miłości między ludźmi.
3. Analizujemy, w jaki sposób używanie substancji psychoaktywnych zakłóca proces generacji, jak szkodzi potomstwu.
Dbanie o życie i zdrowie jest dbaniem o miłość w wielu jej wymiarach.