Uncategorised
- Szczegóły
- logora
Rzecznikiem Praw Ucznia w szkole jest pedagog szkolny. Jego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń. Jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w szkole.
Jak skontaktować się z Rzecznikiem?
Najlepiej spotkać się z nim osobiście, ponieważ w bezpośrednia rozmowa służy lepszej komunikacji oraz łatwiejszemu wyjaśnieniu zdarzenia. Można to zrobić nawet na przerwie i umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie.
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika?
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.
Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów - może zgłosić się do Rzecznika.
Jaki jest tryb postępowania w sytuacjach problemowych?
Jeżeli wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne, uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia, który po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji. Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w tej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?
Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Zadania i rola Rzecznika w szkole:
• Pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, Programu Wychowawczo - Profilaktycznego Szkoły
• Reprezentowanie interesów uczniów przed Dyrekcją Szkoły oraz Radą Pedagogiczną
• Świadczenie pomocy uczniom (jak korzystać z praw i szanować prawa innych)
Sposoby działania Rzecznika:
• Załatwianie indywidualnych skarg
• Udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom
• Wspólne wypracowywanie właściwych rozwiązań z Dyrekcją szkoły i Radą Pedagogiczną
Uprawnienia Rzecznika:
• Rzecznik Praw Ucznia nie zastępuje wychowawcy klasy
• Rzecznik ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów
• Rzecznik działa według ustalonego trybu postępowania
• Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron
Rzecznik Praw Ucznia:
• To nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską
• To osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc
• Udostępni Ci regulaminy szkolne, pomoże je zinterpretować
• Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych
• Zachowuje dyskrecję!
Rzecznik Praw Ucznia Aneta Zawadzka
- Szczegóły
- logora
Filmoteka Szkolna to program zainicjowany w 2009 roku obejmujący swoim zasięgiem wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Obecnie program realizowany jest przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny przy wsparciu PISF. Bazą Filmoteki Szkolnej jest pakiet składający się z 65 lekcji tematycznych, w których znajdują się materiały dydaktyczne i ponad 140 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Nauczyciele i uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach organizowanych w szkołach na terenie całego kraju, w tym w warsztatach prowadzonych przez Wędrujących Filmoznawców Filmoteki Szkolnej, liderów i liderek Filmoteki Szkolnej, krytyków filmowych i zaproszonych ekspertów, oraz w projektach realizowanych przy współpracy instytucji partnerskich.
Filmoteka Szkolna ma otwartą formułę, która umożliwia prowadzenie zajęć w zróżnicowany sposób, zarówno w systemie lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym. Z programu mogą korzystać nauczyciele wielu przedmiotów - języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii czy wiedzy o społeczeństwie. Doboru filmów dokonał zespół naukowców z zakresu filmoznawstwa, kulturoznawstwa, medioznawstwa, psychologii i pedagogiki. Przygotowany materiał dydaktyczny ma nauczyć młodzież świadomego i krytycznego obcowania ze sztuką filmową, a także rozpoznawania środków wyrazu i instrumentów formalnych, którymi posługuje się film. Pozwala zrozumieć rolę twórczości filmowej w życiu społecznym i artystycznym - jej udział w dyskursie o kondycji państwa, historii, człowieku, twórczości.
Więcej na: https://www.filmotekaszkolna.pl/
Lista liderów, liderek Filmoteki Szkolnej: https://www.filmotekaszkolna.pl/o-nas/liderzy-filmoteki-szkolnej
Filmoteka Szkolna. Akcja
Koordynatorka: EwelinaWaląg. Realizacja: 2014-2015, 2013/2014, 2012/2013.
Projekt ma na celu upowszechnienie Filmoteki Szkolnej, wspieranie nauczycieli_ek w wykorzystaniu materiału filmowego na zajęciach szkolnych, promocję dobrych praktyk z zakresu edukacji filmowej, a także stworzenie uczniom i uczennicom oraz nauczyciel_k_om możliwości nawiązania kontaktów ogólnopolskich i wymiany doświadczeń. W ramach projektu m.in. zrealizowano działania z zakresu edukacji filmowej, wzięto udział w ogólnopolskim finale - Festiwalu Filmoteki Szkolnej - dwudniowej konferencji połączonej z warsztatami i prezentacją projektów w Warszawie, promowano własne przedsięwzięcia na platformie internetowej oraz wzięto udział w Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej.
- Szczegóły
- logora
Od 2014 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej otworzył szesnaście Pracowni Filmoteki Szkolnej, które służyć mają popularyzacji szkolnej edukacji filmowej. Opiekunowie merytoryczni pracowni to nauczyciele – liderzy i liderki Filmoteki Szkolnej, którzy podjęli się nie tylko prowadzenia lekcji przedmiotowych dla uczniów, uczennic z danej szkoły, ale także warsztatów dla nauczycieli i młodzieży z całego regionu. W ten sposób budowany jest kolejny element systemu wsparcia metodycznego w całej Polsce. Dzięki autorskiemu projektowi dotyczącemu działań filmowych w liceum oraz w środowisku lokalnym i aprobującej decyzji PISF-u stworzono Pracownię Filmową w Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Górze.
W ramach adaptacji na Pracownię Filmoteki Szkolnej wybrana sala klasowa – w tym przypadku do języka polskiego - została dostosowana do projekcji filmów, wyremontowana i wyposażona w profesjonalny sprzęt: projektor i ekran, system nagłaśniający oraz podłączenie do Internetu, umożliwiające odtwarzanie filmów on-line.
W ten sposób pełnej realizacji została poddana edukacja filmowa stanowiąca dogodną formę wymiany myśli i uwrażliwiania na odbiór rzeczywistości. Stwarza ona przestrzeń do poszukiwania własnej kreatywności i współdziałania, a przede wszystkim wpisuje się w medialną i technologiczną codzienność. Spotkania z osobami zainteresowanymi filmem zapewniają wymienność ról w interakcji, dzięki czemu każda z osób może stać się przewodnikiem_czką/towarzyszem_ką w kontakcie z X Muzą.
Jedyna na Dolnym Śląsku Pracownia Filmoteki Szkolnej:
Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza
ul. Szkolna 1, 56-200 Góra
Liderka filmowa: dr Ewelina Waląg
Działania w ramach Pracowni wraz z osiągnięciami i realizowanymi projektami opisane są na autorskiej stronie: https://balladynafilm.wixsite.com/wonderlab1
Artykuł dotyczący powstania Pracowni:
GÓRA. Filmowe przygody licealistów. Mają się na kim wzorować
W Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Górze powstała pracownia Filmoteki Szkolnej. Będzie służyć nie tylko miejscowym licealistom, lecz także uczniom i nauczycielom z innych okolicznych szkół. Na potrzeby pracowni zaadaptowano jedną z sal lekcyjnych.
WONDERLab.
Filmoteka Szkolna to program, dzięki któremu szkoły mogą korzystać m.in. z nieodpłatnego pakietu produkcji filmowych. Nauczyciele mają do dyspozycji sporo pomocy dydaktycznych, a to z kolei daje duże pole do popisu zarówno podczas szkolnych, jak i pozalekcyjnych spotkań. W górowskim ogólniaku od ponad pięciu lat działa już szkolne koło filmowe WONDERLab. Jego opiekunka Ewelina Waląg, polonistka z górowskiego liceum, ukończyła w Warszawskiej Szkole Filmowej studia podyplomowe, stanowiące część programu edukacji filmowej dla szkół ponadpodstawowych Filmoteka Szkolna, realizowanego z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Partnerem studiów było Centrum Edukacji Obywatelskiej. Doświadczenia te umożliwiły Ewelinie Waląg napisanie autorskiego projektu, dotyczącego działań filmowych w liceum oraz w środowisku lokalnym. Zaowocowało to decyzją Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o stworzeniu Pracowni Filmowej właśnie w górowskim liceum. Ewelina Waląg jest obecnie liderką Filmoteki Szkolnej na Dolnym Śląsku.
– W Górze mamy aktorskie tradycje – podkreśla Ewelina Waląg. – Absolwentem naszego liceum jest m.in. Zbigniew Waleryś, którego ostatnio coraz częściej możemy oglądać na ekranie.
Aktor zachwycił chociażby doskonałą kreacją Dionizego Wajsa w „Papuszy” Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego. Zbigniew Waleryś wykreował też liczne role teatralne, pojawił się w kilku polskich serialach.
Na otwarciu pracowni Filmoteki Szkolnej w Górze obecna była natomiast aktorka Sandra Staniszewska, odtwórczyni jednej z głównych ról w filmie „Kamienie na szaniec”.
– Aktorka, dla której była to druga wizyta w Górze, wspominała swój udział w 2006 r. w ogólnopolskim konkursie recytatorskim poświęconemu twórczości Adama Mickiewicza „Adamus”, w którym zajęła drugie miejsce. Nie kryła wzruszenia podczas wizyty w bibliotece, widząc, że w szkolnej kronice znajduje się jej zdjęcie z tamtych czasów oraz tekst dokumentujący to wydarzenie – dodaje Ewelina Waląg.
Młodzież z górowskiego ma więc na kim się wzorować.
Wywiad z...
Zadowolenia z faktu, iż w ogólniaku powstała pracownia Filmoteki Szkolnej, nie kryją młodzi członkowie koła filmowego WONDERLab.
– Dzięki tej pracowni mamy szansę na realizację zupełnie nowych projektów, będziemy mogli organizować spotkania z aktorami, a także poszerzyć swoją filmową wiedzę – podkreśla Katarzyna Skrzynecka, która podczas uroczystego otwarcia pracowni odebrała nagrodę za zajęcie drugiego miejsca w ogólnopolskim konkursie-plebiscycie na „Bohatera kina akcji wszech czasów”, współfinansowanym przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Zadaniem młodzieży było wskazanie ulubionego herosa kina akcji i krótkie uzasadnienie, dlaczego właśnie on zdobył sympatię.
Dla członków szkolnego koła WONDERLab. nie lada gratką podczas otwarcia pracowni były warsztaty filmowe, podczas których mogli przeprowadzić wywiad z Sandrą Staniszewską.
– Wspomagali nas profesjonaliści, z którymi pracowało się nam naprawdę świetnie. To oni byli naszymi pomocnikami, a nie odwrotnie. Nakłaniali do twórczego myślenia i odpowiadali na każde pytanie. Mogliśmy wybrać to, czym chcemy się zająć. Część osób stała za kamerą, inni wcielili się w role dziennikarzy, każdy znalazł coś, co szczególnie go interesowało – podkreśla Agata Stodoła.
Czas na filmową etiudę
Pracownia Filmoteki Szkolnej ma służyć nie tylko młodzieży górowskiego ogólniaka. Ewelina Waląg chce, by korzystała z niej również młodzież z innych szkół. By zainteresować ambitnymi produkcjami filmowymi i zachęcić do dyskutowania na ich temat, zachęca gimnazjalistów do udziału w konkursie filmowym. W planach jest również organizowanie nocy filmowych.
– Chcemy nagrać etiudę filmową i w jej realizację zaangażować młodych ludzi słabosłyszących i niesłyszących. Nawiązaliśmy już współpracę ze Szkołą dla słabosłyszących i niesłyszących w Rydzynie, przy okazji realizacji projektu pod hasłem „Nie wymigasz się” – zapowiada Ewelina Waląg, która jest również liderką Szkoły Tolerancji i dlatego szczególny nacisk kładzie na uwrażliwianie młodych ludzi na problemy, z jakimi borykają się na co dzień niepełnosprawni.
Polonistka z górowskiego ogólniaka zamierza podsuwać uczniom informacje o rozmaitych filmowych konkursach i zachęcać do udziału w tego typu przedsięwzięciach. Ma również nadzieję na owocną współpracę z pracownią Filmoteki Szkolnej, działającą w Lesznie.
ANNA MAĆKOWIAK
- Szczegóły
- logora
rok szkolny 2014/2015
– działanie obejmujące przejście przez wszystkie fazy powstawania filmu: od pomysłu, poprzez pisanie scenariusza, realizację nagrań, montaż aż do promocji (współpraca - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego) – Oliwia Morawiecka, Estera Orłowska, Martyna Mikuś.
- Szczegóły
- logora
Opowieść o Żydach polskich
rok szkolny 2014/2015
roczne działania, których celem jest przede wszystkim zdobycie i poszerzenie wiedzy dotyczącej historii żydowskiej oraz polskiej, m.in. udział w ogólnopolskiej „Lekcji na żywo”, kursie internetowym dla uczniów i uczennic, akcji „Żonkil” (współpraca – Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN).
- Szczegóły
- logora
Program Szkoła Tolerancji zainicjowany został w 2014 r. przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W każdej edycji działania skupiają się wokół wybranej przewodniej kategorii czy też idei związanych z poszanowaniem różnorodności, solidarnością oraz równością.
Projekt oferuje nauczyciel_k_om dostęp do rozbudowanej bazy materiałów oraz kontakt z ekspertami zajmującymi się edukacją antydyskryminacyjną, włączającą, równościową i międzykulturową. Dzięki temu pedagodzy mają możliwość wprowadzenia do swojej pracy z młodzieżą tematów związanych z wielokulturowością, walką z uprzedzeniami i stereotypami narodowościowymi, etnicznymi i religijnymi oraz działań integracyjnych.
W programie Szkoła Tolerancji celem jest pobudzenie młodzieży do refleksji nad tym, czym jest patriotyzm, wspólnota, solidarność, zachęcenie i dostarczenie narzędzi do krytycznego myślenia, dostrzegania niepokojących zjawisk, które miały i mają miejsce w naszym kraju oraz do budowania solidarnego społeczeństwa, w którym szanujemy siebie nawzajem pomimo różnic.
Mentorami oraz autorami materiałów merytorycznych są praktycy – nauczyciele i nauczycielki nagrodzone bądź wyróżnione Nagrodą im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. To nasi liderzy i liderki, którzy wychowują i uczą w duchu tolerancji i poszanowania dla innych, swoją pracą inspirują do działania i odgrywają ważną rolę w swojej szkole i środowisku lokalnym.
Liderka Szkoły Tolerancji: dr Ewelina Waląg
Wieloletnie działania w ramach projektu opisane są na autorskiej stronie:
https://balladynafilm.wixsite.com/szkola-tolerancji
Koordynatorka: Ewelina Waląg, liderka Szkoły Tolerancji. Realizacja: od 2013.
Współpraca z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz działalność w zakresie edukacji antydyskryminacyjnej umożliwiły znalezienie się w gronie liderów i liderek, których rolą jest wypracowanie koncepcji pracy w Szkole Tolerancji, stworzenie rekomendacji dla nauczycieli i nauczycielek oraz zorganizowanie lokalnej sieci nauczycieli i nauczycielek - trenerów antydyskryminacyjnych. Wspólne działania przyniosły już wiele efektów, np. wydanie publikacji "Próbki, wykroje, wzorniki. Dobre praktyki Szkoły Tolerancji" czy e-coaching w ramach kursów internetowych dla osób z całej Polski.
Zaproszenie dla p. Eweliny Walą na wyjazd do USA
- Szczegóły
- logora
Koordynatorka: EwelinaWaląg. Realizacja: 2014/2015, 2015/2016.
W ramach programu uczniowie i uczennice poznali język mediów, wyszukiwali i analizowali przekazy w internecie, prasie, radiu, telewizji. Uczyli się krytycznego i świadomego odbioru treści, poznali strategie nadawców, uczyli się „filtrować” informacje i obrazy, które do nich docierają. Próbowali odpowiedzialnie uczestniczyć w komunikacji na portalach społecznościowych oraz tworzyć własne materiały, teksty, filmy, animacje, zdjęcia, nagrania dźwiękowe, dotyczące życia szkolnego, społeczności lokalnej lub zjawisk globalnych.
Celem działań podejmowanych przez CEO i Fundację Evens w obszarze edukacji medialnej było, m.in. podnoszenie świadomości szans i zagrożeń, jakie niosą ze sobą media, kształcenie umiejętności wyszukiwania i weryfikacji informacji, uczynienie z mediów narzędzia umożliwiającego zdobywanie wiedzy, kształtowanie własnego światopoglądu, wyrażania opinii i rozwijania zainteresowań, a także podejmowanie twórczych i obywatelskich działań przez młodych ludzi oraz zachęcenie uczniów do twórczości własnej z wykorzystaniem mediów.