Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Górze
Grafika: Marta Polechońska
Zakończenie szkoły klas IV odbędzie się 26 kwietnia.
 

Corona i jej skutki – Jakie znaczenie ma pandemia dla nas, dla naszych społeczeństw i dla stosunków polsko-niemieckich

Pod takim hasłem w okresie wakacyjnym po raz 14. odbyło się we Wrocławiu w dniach 8-14 sierpnia seminarium z cyklu „Polacy i Niemcy w dialogu”.

Spotkanie zorganizowane zostało przez niemiecka instytucję Die Geselchaft für Politische Bildung z Würzburga. Uczestnicy seminarium spotkali się po rocznej przerwie spowodowanej pandemią corona-wirusa i z tego względu ta tematyka zdominowała tegoroczny polsko-niemiecki dialog. W tym roku obydwie grupy, ze względów sanitarnych, tj. polska i niemiecka, liczyły zaledwie po 13 uczestników, co sprzyjało wzajemnej integracji i żywej dyskusji oraz wymiany poglądów. W zajęciach po raz kolejny wziął udział Tomasz Woźniczka, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w LO Góra.
Wybuch pandemii Covid 19 drastycznie zmienił życie, zarówno w aspekcie życia rodzinnego jak i zawodowego, czy zaangażowania społecznego. Doświadczyliśmy też w różny sposób skutków pandemii, wiek, miejsce zamieszkania, zawód, płeć i wiele innych czynników zadecydowały, jak odczuliśmy społecznie finansowo i po wieloma innymi względami jej następstwa. Wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi narodami w tym zakresie miała również bardzo ważną rolę w celu zapobiegania skutków pandemii.
Seminarium miało twórcza formę, zastosowany został eksperyment społeczny przy użyciu metody Barcamp, po to, aby wspólnie przedyskutować problemy, i działania mieszczące się w obszarze tegorocznej tematyki. Dzięki temu, każdy z uczestników mógł poczuć się ekspertem własnego życia i za pomocą informacji z mediów, własnych materiałów pod metodycznym kierunkiem prowadzących, miał w wybranych grupach tematycznych miał opracować wybrane zagadnienia.
Swoistym wprowadzeniem do tegorocznej tematyki była dyskusja panelowa nt. „Corona” - jakie zmiany zaszły w moim środowisku, co zmieniło się dla mnie”. Następnie uczestnicy wyprawowali kilka istotnych obszarów, by następnie w małych grupach opracować zaproponowaną problematykę już przy użyciu metody Barcamp. Dyskusja miała twórczy charakter i mimo różnorodności poglądów, to jednak, każdy z uczestników mógł podzielić się swoimi spostrzeżeniami, przeżyciami oraz zapoznać się ze zdaniem innych uczestników seminarium z obydwu stron Odry.
Niezbędną wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki Covid-19 dostarczyło seminarzystom tzw. podium dyskusyjne z zaproszonymi gośćmi będącymi specjalistami w rożnych dziedzinach życia społeczno-politycznego i artystycznego. Prof. Tyll Krüger z Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej zajmuje się modelowaniem matematycznym w medycynie i biologii, jest inicjatorem międzynarodowego projektu badawczego MOCOS International. Zespół zajmuje się analizą ryzyka, tworzy prognozy na kolejne dni i tygodnie, a także rekomendacje jak zwalczyć COVID-19. Celem zespołu jest wsparcie instytucji publicznych w sprowadzeniu epidemii do stanu wygasania (podkrytycznego), tj. obniżenia skali reprodukcji wirusa do poziomu nieistotnego z punktu widzenia bezpieczeństwa publicznego. Z kolei dr hab. Barbara Pabjan z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego zaprezentowała skutki społeczne pandemii w poszczególnych jej okresach występowania oraz tempa przebiegu szczepień antycovidowych w różnych regionach Polski. Natomiast dr Tomasz Sikora rzecznik prasowy Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Waldemar Szauer, artysta, plastyk wykładowca Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, omówili wpływ pandemii na komunikację społeczną i rolę mediów na kreowanie odpowiednich zachowań społecznych oraz działalność środowisk twórczych w Polsce. Padło też wiele istotnych pytań ze strony uczestników seminarium, na które prelegenci starali się wyczerpująco odpowiedzieć. Wnioski ze spotkania stały się jednym z najważniejszych elementów wypracowanych w trakcie całego seminarium.
Aby nieco oderwać się od tematyki „Covidowej”, uczestnicy seminarium odbyli wycieczkę tematyczną do Poznania. W jej trakcie odbyło się zwiedzanie miasta oraz spotkania z dr Bogusławem Rudawskim, pracownikiem naukowym Instytutu Zachodniego oraz dr Jackiem Kubiakiem, dziennikarzem producentem filmowym, współpracownikiem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Dodatkowym elementem seminarium była promocja niemieckojęzycznej wersji publikacji „ Co najmniej 44 powody, aby pokochać Niemcy” („Mindestens 44 Gründe, Deutschland zu lieben”) pod red Andrzeja Chludzińskiego – jednego z uczestników seminarium. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że część seminarzystów jest również współautorami tej publikacji, której pierwotna wersja ukazała się w 2018 roku.
W celu większej integracji i zwiększenia kompetencji językowych zorganizowane zostały warsztaty z animacji językowej, ponadto Polacy i Niemcy mieli czas na wspólne rozmowy oraz poznanie się poprzez kulturalne i kulinarne przykłady.
Seminarium po raz kolejny było przez organizatorów znakomicie przygotowane i w tym miejscu należy podziękować przedstawicielkom organizatorów seminarium z Niemiec i Polski czyli Stephanie Böhm i Grażynie Wiercimok.
Wypracowane przez nas w trakcie warsztatów wnioski i spostrzeżenia zostaną w najbliższym czasie opublikowane na stronie internetowej Akademie Frankenwarte Würzburg.