Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Górze
Grafika: Marta Polechońska
Zakończenie szkoły klas IV odbędzie się 26 kwietnia.

Patryk Janasik i Mikołaj Kapitaniec, uczniowie LO Góra dnia 1 czerwca uczestniczyli w XXIX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Patryk podzielił się z nami swoimi wspomnieniami z działań jakie wspólnie z kolegą podjęli w trakcie sesji SDiM.

„Informacja o otrzymaniu mandatów poselskich na XXIX edycję Sejmu Dzieci i Młodzieży była dla mnie (Patryka) i Mikołaja pozytywnym zwieńczeniem naszej ciężkiej pracy. Cieszy nas fakt, że oceniający docenili nasz projekt i przyznali nam dużą ilość punktów, co pozwoliło nam zająć wysokie miejsce w klasyfikacji woj. dolnośląskiego.

Pierwszego dnia tj. 31 maja wyruszyliśmy wczesnym rankiem z Wrocławia, aby już w samo południe dotrzeć do Warszawy. Zakwaterowano nas w hotelu Courtyard by Marriott na warszawskim Okęciu. Pierwsze godziny naszego pobytu w stolicy Polski spędziliśmy nad kwestiami organizacyjnymi, m.in. w tym czasie uzyskałem wymagane 40 podpisów od kolegów i koleżanek posłów pod stworzoną przeze mnie poprawką dotyczącą tytułu uchwały, nad którą mieliśmy jutro procedować. Pozostały czas przed wyjazdem na zwiedzanie Warszawy wykorzystaliśmy na zapoznanie się z innymi młodymi parlamentarzystami, co pozwoliło nam poznać wielu młodych i ambitnych ludzi. Wycieczka po mieście stołecznym zorganizowana przez IPN była dosyć skromna, jednak niezwykle ciekawe opowieści Pani przewodnik nam to zrekompensowały. Udaliśmy się m.in. w granice dawnego żydowskiego getta, oraz pod muzeum POLIN. Po powrocie do hotelu i spożyciu kolacji otrzymaliśmy od pracowników Kancelarii Sejmu materiały edukacyjne, bloczki obiadowe do sejmowej restauracji oraz niezbędne wejściówki na jutrzejsze posiedzenie.

Następny dzień rozpoczął się dla nas bardzo szybko, ponieważ na nogach byliśmy od godziny 5:00. Zjedliśmy pyszne śniadanie, po którym opuściliśmy hotel, aby wyruszyć w miejsce docelowe całego naszego wyjazdu - Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Byliśmy jedną z pierwszych grup na miejscu, dzięki czemu sprawnie przeszliśmy wszystkie kontrole i dostaliśmy się na teren polskiego parlamentu. Zaoszczędzony w ten sposób czas przeznaczyłem na samowolne zwiedzanie budynku wspólnie z moim przyjacielem Mikołajem. Następnie uczestniczyliśmy w spotkaniu z klubami parlamentarnymi w tzw. Sali Kolumnowej, zrobiliśmy sobie zdjęcia z popularnymi politykami, po dyskutowaliśmy z przedstawicielami młodzieżówek i dostaliśmy szereg gadżetów o charakterze politycznym ;) Po spotkaniu wszyscy młodzi posłowie udali się na salę plenarną, aby przed rozpoczęciem posiedzenia SDiM zapoznać się z uchwałą, poprawkami, bądź wpisać się na listę mówców. Obrady Sejmu Dzieci i Młodzieży otwarła Pani Marszałek Elżbieta Witek po czym oddała głos zaproszonym gościom, niestety wśród nich nie było Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka. W kolejnej części posiedzenia dyskutowaliśmy nad uchwałą. Wysłuchaliśmy wiele ciekawych, przemyślanych i merytorycznych przemówień, moim skromnym zdaniem, część dyskusyjna w wykonaniu młodych posłów była na wyższym poziomie, niż tych zasiadających tam na co dzień. Ostatnim punktem naszego posiedzenia były głosowania nad poprawkami i całością uchwały. Wspomniana wyżej, złożona przeze mnie poprawka otwierała głosowanie i została przyjęta przez Sejm liczbą 305 głosów. Całość uchwały po rozmaitych zmianach również została przyjęta przez Sejm. Oznaczało to zakończenie posiedzenia SDiM XXIX edycji, po którym udaliśmy się na obiad w restauracji znajdującej się na terenie Sejmu RP. Wkrótce potem opuściliśmy ten słynny budynek przy ulicy Wiejskiej, aby udać się do autokaru i wrócić bezpiecznie do domu.

Możliwość uczestniczenia w tym wydarzeniu zdecydowanie poszerzyła nasze horyzonty. Zarówno ja i Mikołaj wiele wyciągnęliśmy z tego wyjazdu. Poznaliśmy wiele ciekawych osób, ujrzeliśmy szczegóły procesu legislacyjnego, zwiedziliśmy piękny budynek Sejmu i Senatu RP i przede wszystkim dobrze się bawiliśmy. Do swych domów wróciliśmy z uśmiechami na naszych twarzach, zachęceni do dalszego działania.”