Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Górze
Grafika: Marta Polechońska
Zakończenie szkoły klas IV odbędzie się 26 kwietnia.

4 listopada 2022 r. w Liceum Ogólnokształcącym nr 5 we Wrocławiu odbyły konsultacje wojewódzkiej Rady Dzieci i Młodzieży działającej przy Ministrze Edukacji i Nauki.


Konsultacje inicjowane przez członków rady odbywają się we wszystkich 16 województwach naszego kraju i uczestniczy w nich młodzież oraz nauczyciele - reprezentanci szkół średnich i podstawowych z terenu danego województwa. Podstawowym kryterium udziału w panelach dyskusyjnych jest przede wszystkim zaangażowanie uczestników w szeroko pojętą działalność społeczną na rzecz środowiska lokalnego, województwa czy kraju.


W debacie aktywnie uczestniczyła 5-cio osobowa grupa młodzieży Liceum Ogólnokształcącego w Górze: Aleksandra Satora, Oliwia Szewiało, Mateusz Janik, Dawid Perzyński i Jacek Kmiotek wraz z nauczycielem historii i wos panem Tomaszem Woźniczką.
W tym niecodziennym wydarzeniu wzięło udział wielu gości: pan Roman Kowalczyk – Dolnośląski Kurator Oświaty, pani Małgorzata Henglewska – dyrektor Wydziału Nadzoru Kształcenia Ponadpodstawowego i Strategii Edukacyjnej Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pani Mariola Kuźmicka – Mazurek – dyrektor LO nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu, Weronika Borowiak – przedstawicielka Młodzieżowej Rady Sportu.
Spotkanie otworzył i słów wstępne do uczestników wygłosił pan Roman Kowalczyk – Dolnośląski Kurator Oświaty. W swoim wystąpieniu zwrócił na wiele istotnych aspektów funkcjonowania współczesnej edukacji. „Szkoła to miejsce wzrastania i kształcenia” - powiedział, zwracając się do młodzieży, pan kurator. Następnie Oliwia i Sylwester, przedstawiciele Rady Dzieci i Młodzieży przedstawili działalność, kompetencje, cele oraz aktualnie realizowane inicjatywy RDiM.
Właściwą cześć konsultacji rozpoczął panel dyskusyjny pod hasłem ,,Polska szkoła XXI wieku” w którym wzięli udział wszyscy uczestnicy spotkania tj. przedstawiciele młodego pokolenia wraz z nauczycielami oraz Dolnośląski Kurator Oświaty.
Po krótkiej przerwie miały miejsce kolejne panele dyskusyjne, debaty oraz warsztaty na których poruszono wiele zagadnień, a były nimi m.in.:
- zdrowie psychiczne uczniów,
- telefony w szkołach, hejt, wyobcowanie;
- budowanie autorytetu w relacji nauczyciel - uczeń
- sport w szkole, jak zachęcić do jego uprawiania.
Zwrócono uwagę też na wiele innych ważnych aspektów i problemów współczesnej edukacji takich jak:
- Czy nowoczesne technologie powinny być obecne w szkole? (Laboratoria przyszłości np.),
- Czy obecnie w szkołach uczy się rzeczy ważnych dla młodzieży? (ekologia, jak działać w młodzieżowej Radzie, Samorządzie Szkolnym)
- Skąd młodzi ludzie mogą czerpać inspirację i wzorce?
- W jaki sposób efektywnie się uczyć? (np. Epodręcznik, quizlet)
- Czy działanie pozaszkolne ma sens? (olimpiady, harcerstwo, sport).
W trakcie dyskusji poruszono też wiele innych problemów np. Szkoła jako wspólnota bardziej niż instytucja; Model absolwenta ( osoby samodzielnej potrafiącej działać w zespole). Zaprezentowano również propozycje do rozwiązywania aktualnych problemów w szkole m.in. zagadnienie psychoedukacji w ramach podstawy programowej, aktualizacja treści na temat chorób psychicznych. Przeprowadzono też dyskusję nad stworzeniem przez Radę poradnika - jak radzić sobie ze zdrowiem psychicznym.
Co najważniejsze w trakcie konsultacji był też czas na wymianę doświadczeń pomiędzy młodzieżą i nauczycielami.
Spotkanie trwało ponad 4, 5 godziny, i prawdę mówiąc mogło by trwać o wiele dłużej, ale niestety ramy czasowe przeznaczone na konsultacje i tak zostały znacznie przekroczone. Wszyscy uczestnicy spotkania niezwykle aktywnie włączyli się w podejmowane działania, a co najważniejsze wypracowali wiele istotnych postulatów dotyczących dalszego rozwoju oświaty w naszym kraju.